arrow_drop_up arrow_drop_down
29 juni 2020 

Loslaten. Hoe doe je dat?

“Auw papa! Duurt het nog lang?”

Een zinnetje van zes woorden dat zich transformeerde tot eens steeds intenser klinkende mantra.

Drie dagen voor dat moment had Tatum, mijn vijfjarige dochter haar haren namelijk voor het laatst gekamd. En nu vroeg ze me om hulp.

Dikke, grove krullen. Nog ruikend naar het chloor van de zwemles.

Vol met klitten.

Dit resulteerde in een kale vader die een half uur bezig was om de haren van zijn gefrustreerd huilende en mopperende kleuterdochter te kammen…

Leren loslaten

Laat het los. Makkelijker gezegd dan gedaan.

Loslaten is op een bepaalde manier als het kammen van haren waar klitten in zitten:

Je moet een paar keer aanleggen voordat je ze eruit hebt (en dat gaat meestal gepaard met pijn).
Hoe harder je trekt, hoe steviger de klitten worden.
Hoe langer de klitten hebben kunnen opbouwen, hoe meer tijd je nodig hebt om ze te ontrafelen.

Simpelweg de conclusie trekken dat je ‘iets los wilt laten’ is daarom vaak niet genoeg om er vanaf te zijn.

Nou heb ik nog nooit nergens een (werkend) stappenplan of vaststaand proces ontdekt dat je kunt doorlopen om ‘los te laten.’ Wel zijn er in mijn ervaring vijf factoren die bijdragen aan het ‘loslaten.’

Je leest ze hieronder, in willekeurige volgorde.

#1 Van bewustzijn naar dankbaarheid.

Een situatie beïnvloeden gaat een stuk effectiever wanneer je ziet wat er gebeurt. Als je dit artikel leest, ben je jezelf waarschijnlijk bewust van ‘iets’ in je leven dat je wilt loslaten.

Alle situaties waarin je getriggerd wordt en een (negatieve) emotie ervaart, brengen dit ‘iets’ in je bewustzijn.

That’s it.

Het heeft verder niets met de situatie te maken.

In plaats van jezelf schuldig te voelen of een verklaring te bedenken, kun je er ook voor kiezen om dankbaarheid te uiten.

“Dankjewel situatie, dat je me laat zien waar ik intern nog wat werk aan de winkel heb.”

#2 Zorg voor een heldere intentie.

Loslaten lukt pas als je er bewust voor kiest om het te willen doen. Dat lijkt een beetje een dooddoener, maar stel jezelf eens de volgende vraag:

“Wat levert het me op wanneer ik NIET loslaat?”

Er zitten namelijk voordelen aan ‘vasthouden.’ Als dat niet zo was, dan zou je namelijk geen moeite ervaren met loslaten.

Zo voel je misschien een bepaalde boosheid waar je vanaf wilt, maar geloof je tegelijkertijd dat deze boosheid je drijft om in actie te komen?

Of misschien ervaar je veel stress voorafgaand aan het leveren van een prestatie, maar geloof je tegelijkertijd dat juist deze druk ervoor zorgt dat je succesvol bent?

#3 De kracht van vergeving.

Mijn motto is: Vergeef snel en vaak.
Grappig genoeg mag ik dit veruit het meest toepassen op de oordelen die ik heb over mezelf.

Wanneer je besluit iets los te willen laten, dan is de kans groot dat dit niet in een keer lukt. Je zult misschien nog heel vaak in de val trappen. Vergeef jezelf daar a.u.b. voor.

Jezelf niet vergeven kan namelijk onbewust een mentale constructie bouwen die je, zodra je jezelf er bewust van wordt, ook weer los moet laten. Doorbreek de vicieuze cirkel door mild te zijn voor jezelf.

(Wist je trouwens dat je oordelen over anderen stiekem ook oordelen over jezelf zijn?)

#4 Wees geduldig.

Misschien wel de moeilijkste van allemaal. We ervaren immers (emotionele) pijn bij de situaties die we willen loslaten. Pijn waar we het liefst zo snel mogelijk vanaf willen.

De realiteit is dat alles voorbij gaat. Dat is een natuurwet.

Alleen voelen we ons gefrustreerd wanneer dat tempo niet in lijn ligt met onze verwachtingen.

Zie je trouwens hoe ook dit niets met de situatie te maken heeft?

#5 Accepteer je gevoelens.

Op een of andere manier lijken we bang om te voelen. Bang voor onze emoties.
Wat zou het je opleveren als je ieder gevoel accepteert?

En om vervolgens te handelen vanuit acceptatie, in plaats vanuit ontkenning?

Tot slot

Ik nodig de deelnemers van mijn persoonlijk leiderschap trainingen altijd uit om onze samenwerking vanuit een speelse plek te benaderen.

Ik vraag jou om hetzelfde te doen als het op ‘loslaten’ aankomt.

Je kent nu een aantal factoren en acties die je kunt inzetten om dit spel te spelen:

  • Dankbaarheid
  • Vergeving
  • Intentie
  • Geduld
  • Acceptatie

Richt je aandacht daarop, in plaats van op de uitkomst van het loslaten.

Ik hoor graag wat het je oplevert.

In liefde en wijsheid,

Leroy

 

Moeite met het stellen van grenzen?
Download gratis deze video.

Wil je meer inzichten en tips over emotionele veerkracht en mindset?
Bestel mijn boek “Haal meer uit je leven.”

Op zoek naar helderheid en richting?
Doe mee aan de CLARITY online training.

 

Over de schrijver
Reactie plaatsen