Hoeveel verdien jij?

Eigenwaarde vs commerciële waarde

Ik voer regelmatig gesprekken die gaan over het leveren van waarde in een professionele context. Vragen die hierbij onder andere aan bod komen zijn:

  • Welk tarief vraag ik voor mijn diensten of producten?
  • Hoe veel salaris verdien ik en/of hoeveel betaal ik de mensen die voor mij werken?
  • Wat zijn de verwachtingen van mijn opdrachtgever, klant of werkgever?

Onderwerpen die vaak gevoelig liggen en waarin de emoties soms hoog oplopen. 

In mijn beleving komt dit doordat we vaak niet de tijd nemen om onze definitie van waarde scherp te stellen. Als we dit wel doen, dan zouden we bij aanvang al een grove scheiding kunnen maken:

  • Zelfwaarde of eigenwaarde.
  • Commerciële waarde.

Zelfwaarde is je waarde als mens. Dit heeft niets te maken met ‘hoeveel (geld) je verdient.’ Het feit dat je bestaat is het ultieme bewijs dat je er mag zijn.

Je commerciële waarde is mijn term om de waarde die jij levert voor je klant of werkgever te beschrijven. De hoeveelheid geld die je verdient blijkt vervolgens veelal afhankelijk van de mate waarin jij iemands probleem oplost, de hoeveelheid mensen voor wie je dit doet en met vraag en aanbod.

Kijkend naar de extremen betekent dit:

Ben jij de enige die een groot probleem voor veel mensen oplost?
Dan kun je waarschijnlijk veel geld verdienen.

Ben jij een van de velen die een klein probleem waar weinig mensen last van hebben oplost?
Dan kun je waarschijnlijk niet zo veel geld verdienen.

In beide situaties geldt dat wat jij hiervan vindt en hoe jij je erbij voelt er niets mee te maken heeft. Het zegt niets over jou als persoon, hoewel je emoties je soms anders wijs proberen te maken.

Zijn er uitzonderingen op de bovengenoemde voorbeelden? Uiteraard! Maar het onderscheid kunnen maken tussen “wat ben ik waard” en “wat krijg ik betaald” creëert ruimte voor rust en helderheid. En alleen vanuit die plek ben je in staat om een weloverwogen volgende stap te nemen richting het verhogen van je inkomsten.

Als dit een onderwerp is waar je aandacht naar uit gaat, stel jezelf dan eens de volgende vragen?

  • Hoeveel mensen hebben (nu) baat van mijn werk?
  • Hoeveel impact maak ik in het leven van die mensen?
  • Hoeveel anderen kunnen leveren wat ik lever (hoe uniek ben ik in mijn werk)?

Je antwoorden op deze vragen geven je inzicht in je huidige situatie en verschaffen duidelijkheid over de richting van een eventuele volgende stap. Verwacht overigens niet dat meer geld de bron van meer zekerheid en vrijheid is, dat kon je al eerder lezen in dit artikel.

Veel succes en liefdevolle groet,

Leroy

 

Soulfood in je mailbox?

Laat je gegevens achter en ontvang iedere week een artikel ter inspiratie, om je aan het denken te zetten over je leven en om je een lach of traan te ontlokken.

 

dit veld niet invullen s.v.p.

Agenda

Op dit moment staan er geen live evenementen gepland.